تهران ، شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو

علت و نحوه درمان ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : کاشت ابرو

کاشت ابرو یک روش زیبایی بسیار اثربخش است که می‌تواند ابروهایی با فرم و تراکم طبیعی را با استفاده از موهای خود فرد تحویل بدهد. بسیاری از افرادی که به دلایل مختلف دچار کم پشتی ابرو می‌شوند با استفاده از این روش ابروهایشان را ترمیم می‌کنند و جذابیت چهره شان را دو چندان می‌کنند. اما این عمل نیز مثل هر روش زیبایی دیگری با عوارض و خطرات خاص خود همراه است. ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو یکی از متداول‌ترین عوارضی است که ممکن است با انجام این عمل تجربه کنید. در ادامه بیشتر با علل، روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه آشنا می‌شویم.

آیا ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو طبیعی است؟

کاشت ابرو به عنوان یک عمل زیبایی عوارض جانبی به همراه دارد که باید آنها را بپذیرید و سعی کنید زودتر آنها را برطرف کنید. ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو تا یک هفته طبیعی است اما اگر بیشتر از این مدت طول کشید، یعنی غیر طبیعی است و حتما باید با مشورت پزشک این عارضه را برطرف کنید. معمولا ورم و کبودی جزئی در اطراف چشم و پیشانی دیده می‌شود و موارد شدید آن بیشتر در افرادی که پتناسیل بیشتری دارند اتفاق می‌افتد.

افرادی که تورم و کبودی شدید را تجربه می‌کنند ممکن است با آسیب شدید بافتی در اطراف چشم مواجه شده باشند و تحت ریسک قرار بگیرند. به همین دلیل در چنین مواردی باید سریعا نسبت به درمان ورم و کبودی اقدام نمود. با این حال در اغلب افراد این عارضه طبیعی بوده و پس از مدتی خود به خود رفع می‌شود.

درمان کبودی بعد از کاشت ابرو

علت ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو

ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو ممکن است دلایل مختلفی داشته و در هر فرد متفاوت باشد. شرایط جسمی، نحوه انجام عمل، میزان رعایت مراقبت‌ها و … می‌توانند روی این عارضه تاثیر بگذارند. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد تورم، التهاب و کبودی بعد از کاشت ابرو می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

حساسیت بافت اطراف چشم

کاشت ابرو در نواحی نزدیک به چشم انجام می‌شود و همین می‌تواند باعث تورم و کبودی اطراف چشم شود. پوست و بافت‌های اطراف چشم دارای مویرگ‌، اعصاب و عضلات فراوان است و پوست بسیار نازکی دارد. به همین دلیل هرگونه مداخله در اطراف چشم ممکن است با ایجاد آسیب‌های کوچک، التهاب و کبودی قابل توجه ایجاد کند. یک پزشک متخصص و مجرب با آشنایی کامل نسبت به آناتومی محل عمل، نقش قابل توجهی در کاهش ورم بعد از کاشت ابرو دارد.

مراقبت نادرست بعد از عمل

رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت ابرو در کاهش عوارض نقش موثری دارد. عدم رعایت نکاتی مثل شستشو دادن ابروها تا 2 روز، شستشو صورت با آب سرد یا داغ، خاراندن و لمس ابرو، خم شدن زیاد، خوابیدن نادرست، فعالیت شدید یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب می‌تواند تورم و کبودی بعد از کاشت ابرو را تشدید کند.

استفاده از تکنیک‌های قدیمی

یکی از دلایلی که می‌تواند احتمال بروز ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو را افزایش دهد، استفاده از تکنیک‌های قدیمی برای کاشت ابرو است. شیوه‌های قدیمی به دلیل ایجاد برش جراحی و تهاجم بیشتر، همواره ریسک بالاتری دارند و ممکن است برای بسیاری از افراد مناسب نباشند. این تکنیک‌ها علاوه بر تورم و کبودی، احتمال بروز عوارضی مثل خونریزی و عفونت را نیز افزایش می‌دهند. در حال حاضر استفاده از تکنیک‌های استخراج مجزای فولیکولی مثل تکنیک FIT، SUT، Micro Graft و … به دلیل عوارض و ریسک کمتر بیشتر رایج است.

علت ورم بعد از کاشت ابرو

آسیب عروق

در برخی موارد ممکن است حین کاشت ابرو، عروق و مویرگ‌های اطراف چشم دچار آسیب شده و به همین دلیل تورم و کبودی بیشتری بروز پیدا کند. معمولا یک پزشک متخصص و مجرب با اطلاع از آناتومی و محل دقیق عروق از آسیب رساندن به آنها خودداری می‌کند؛ اما در برخی موارد حالت و موقعیت غیر طبیعی عروق ممکن است باعث آسیب به آنها شود.

محیط غیر بهداشتی کلینیک

برخی کلینیک‌های نامعتبر و سطح پایین، اهمیت چندانی به بهداشت و استریل بودن مرکز درمانی نمی‌دهند. این عامل به تنهایی می‌تواند  ریسک عوارضی مثل ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو را افزایش دهد. علاوه بر این ریسک انتقال عفونت در چنین کلینیک‌هایی بالاتر است و بدن برای مبارزه با عوامل عفونی باید التهاب را افزایش دهد. یکی از اولین مواردی که حین انتخاب کلینیک کاشت ابرو باید به آن توجه کنید، بهداشتی بودن مرکز است.

واکنش به داروهای بی حسی

حساسیت به داروهای بی حسی سطوح مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد صرفا باعث تشدید تورم و التهاب بعد از کاشت ابرو شود. تزریق داروهای بی حسی موضعی به منظور کاهش درد و راحتی شما حین عمل صورت می‌گیرد. در برخی موارد فرد به این داروها واکنش نشان می‌دهد که این واکنش خود را به صورت ورم و کبودی بعد از عمل نشان می‌دهد. همچنین گاهی این داروها در زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند و ورم بیشتری ایجاد می‌کنند.

مهارت ناکافی پزشک

یکی از مهم‌ترین عواملی که ممکن است باعث افزایش ورم  و کبودی ناشی از پیوند ابرو شود، مهارت و تجربه ناکافی جراح است. گاهی پزشک بدون اینکه اطلاع درستی از نحوه انجام عمل داشته باشد، اقدام می‌کند و حتی ابروها را نیز با موفقیت پیوند می‌زند. اما در نهایت این عمل منجر به ورم و التهاب شدید می‌شود و ممکن است به فولیکول‌های کاشته شده نیز آسیب وارد کند.

ورم بعد از کاشت ابرو

درمان ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو

درمان ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و به شرایط شما بستگی دارد. در اولین قدم اگر تورم شما را آزار می‌دهد لازم است به پزشک خود مراجعه کنید و اگر ضروری است از درمان‌های تخصصی استفاده کنید. به این منظور ممکن است پزشک از داروهای ضد التهاب مثل آسپرین یا بروفن یا آمپول‌های کورتیکواستروئیدی مثل دگزامتازون یا پردنیزولون استفاده کند. همچنین باید به شرایط جسمی خود بیشتر توجه کنید و یک سری مراقبت‌ها را که در ادامه اشاره می‌کنیم رعایت کنید.

استفاده غیر مستقیم از کمپرس سرد می‌تواند به بهبود تورم و کبودی کمک کند؛ اما نباید در انجام این کار زیاده روی کنید و به فولیکول‌های کاشته شده آسیب وارد کنید. گاهی ممکن است پزشک استفاده از یک سری مکمل‌ها مثل امگا3 و ویتامین E را به منظور درمان سریع‌تر تجویز کند. مصرف بیشتر مایعات و سبزیجات، خصوصا میوه‌های مثل آناناس می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و کاهش التهاب پوستی کمک کند.

مراقبت‌های ضروری برای کاهش ورم و کبودی

در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌هایی که به پیشگیری و کاهش ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو کمک می‌کند را بررسی می‌کنیم:

  • تا 2 ماه از ورزش و فعالیت فیزیکی شدید خودداری کنید تا تورم بیشتر را تجربه نکنید.
  • استفاده از کمپرس سرد در فواصل 2 ساعتی می‌تواند به بهبود ورم و کبودی کمک کند.
  • توصیه می‌شود به صورت منظم و مداوم داروهای تجویز شده را مصرف کنید تا مشکل خاصی را تجربه نکنید.
  • حداقل تا 2 هفته از مصرف هر گونه داروی رقیق کننده خون اجتناب کنید.
  • برای خواب و استراحت بعد از کاشت ابرو، از دو یا چند بالش استفاده کنید.
  • مصرف مایعات، میوه‌ها و سبزیجات را افزایش داده و رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.
  • از خوردن غذا و خوراکی‌های چرب و شور تا یک ماه اجتناب کنید.
  • حداقل تا 2 هفته از مصرف دخانیات و الکل اجتناب کنید.
  • به هیچ وجه صورتتان را ماساژ ندهید و از هر گونه لمس ابروها خودداری کنید.
  • تا 48 ساعت از خیس شدن ابروهایتان خودداری کنید.
تاریخ انتشار : 1403-07-17
سوالات متداول
  • آیا ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو برای همه اتفاق می‌افتد؟

    ورم و کبودی بعد از کاشت ابرو تقریبا برای اغلب افرادی که از این روش استفاده می‌کنند اتفاق می‌افتد و یک عارضه طبیعی است. میزان این کبودی با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. تورم وکبودی بلافاصله بعد از کاشت ابرو طبیعی است و هیچ مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. این عارضه زمانی خطرناک است که تا مدت طولانی بهبود پیدا نکند. به گفته متخصصان تورم به شرطی که رو به بهبود باشد، تا یک ماه طبیعی است. اما زمانی که ورم و کبودی تشدید شد یا اینکه بیش از این زمان به طول انجامید، حتما لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو