تهران پارس، خیابان توحید، روبروی پارک پلیس
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
چربی سر بعد از کاشت مو

علت و نحوه درمان چربی سر بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

برخی افراد بعد از کاشت موی طبیعی با چربی بیش از حد سر روبه‌رو می‌شوند. چربی سر بعد از جراحی در دسته عوارض جانبی قرار نمی‌گیرد و عملکردی مشابه با پروتئین، ویتامین و زینک داشته و شرایط مناسبی برای بهبود سریع زخم‌ها و رشد مو‌ها در زمان کوتاه‌تر را فراهم می‌کند.

چربی سر نوعی ترکیب مغذی بسیار پرقدرت است که در افزایش فعالیت فولیکول‌های پیوندی نقش مهمی دارد. چربی‌ها انرژی موردنیاز برای رشد و فعالیت فولیکول‌های پیوندی را تامین کرده و از ریشه آن‌ها در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت خواهند کرد.

علت اصلی چربی سر بعد از کاشت مو چیست ؟

به منظور انتخاب بهترین روش برای درمان یا کنترل چربی سر بعد از کاشت مو، شناخت علت اصلی بروز آن اهمیت فراوانی دارد.  حتماً ذهن شما با این سوال درگیر شده که چرا در قسمت قبل گفته شد چربی سر کاملا طبیعی و بی‌خطر است و در این مرحله به انتخاب مناسب‌ترین راه درمان بر اساس علت چربی اشاره می‌کنیم؟ پاسخ بسیار ساده است : علی‌رغم اهمیت چربی‌ها در محافظت از مو و بهبود رشد فولیکول‌ها، افزایش بی‌رویه چربی به پوست سر آسیب می‌رساند و بر نتیجه عمل تاثیر منفی می‌گذارد.

توصیه ما این است که میزان چربی سر در حالت نرمال نگه داشته شود. مهم‌ترین دلایل افزایش چربی سر بعد از جراحی عبارتند از:

تامین مواد مغذی

بعد از کاشت مو بروز برخی واکنش‌ها طبیعی است. این موارد در حقیقت پاسخ سیستم ایمنی بدن هستند. ترشح چربی نیز یکی از واکنش‌های طبیعی بدن بعد از کاشت مو محسوب می‌شود. دلیل اصلی افزایش ترشح چربی، تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای پوست سر و فولیکول‌های پیوندی است.

ایجاد لایه محافظ

لایه چربی مانند یک سپر از پوست سر و گرافت‌های پیوندی محافظت می‌کند. نقش اصلی این لایه جلوگیری از خشکی پوست سر و پیشگیری از رشد باکتری و عوامل بیماری‌زا در این ناحیه است. به علاوه، ترشح مقدار مناسب چربی بستر لازم برای بهبود زخم‌ها و اسکار بعد از عمل را فراهم خواهد کرد.

کاهش دفعات شستشوی مو‌ها

در اغلب موارد، متقاضیان تا سه روز بعد از عمل اجازه حمام یا شستن مو‌ها را ندارند. از سوی دیگر برای پیشگیری از آسیب به موها به دلیل فشار دست در حین شستشو و مواد شیمیایی موجود در شامپو‌ها، بازه زمانی مناسبی برای حمام تعیین کنید. چنین حالتی سبب افزایش چربی سر و مو‌ها خواهد شد.

استفاده از سشوار

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که برای خشک کردن مو‌های خود از سشوار استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از کاشت مو این عادت را ترک کنید. سشوار نقش مهمی در تحریک غدد چربی دارد. بعد از پیوند مو باید مو‌ها را به صورت طبیعی خشک کنید. استفاده از پارچه نخی بهترین گزینه برای خشک کردن مو‌های پیوندی است.

لانه‌گزینی فولیکول‌های پیوندی

پوست سر برای حفظ حالت کشسانی خود به ترشح چربی نیازمند است. کشسانی بافت سر مهم‌ترین عامل برای تسهیل لانه گزینی فولیکول‌های پیوندی در این ناحیه محسوب می‌شود. چربی طبیعی سر به کاهش احتمال ریزش مو‌ها کمک کرده و شرایط مناسبی برای رشد طبیعی مو ایجاد خواهد کرد.

بهبود تورم و ایجاد دلمه‌ها

در برخی تکنیک‌های کاشت مو ایجاد برش برای استخراج تار‌های پیوندی ضروری است. چربی طبیعی پوست سر ابزاری موثر برای محافظت از این ناحیه در برابر تورم خواهد بود. ترشح چربی به بهبود زخم‌ها و شکاف‌ها در زمان کوتاه‌تر کمک می‌کند.

بعد از کاشت گرافت‌ها در نواحی طاس سر ایجاد دلمه در اطراف فولیکول کاملا طبیعی است. دلمه‌ها در حقیقت همان غدد چربی هستند. افزایش بیش از حد آن‌ها مضر بوده و بر نتیجه جراحی تأثیر منفی می‌گذارد. اگر بعد از کاشت با تعداد بالای دلمه‌ها روبه‌رو شدید حتماً از روشی مناسب برای درمان آن‌ها کمک بگیرید.

درمان چربی سر بعد از پیوند مو

تأثیر منفی ترشح بیش از حد چربی بر عدم رشد گرافت‌ها به این معنی نیست که راه مناسبی برای درمان آن وجود ندارد. با رعایت چند دستورالعمل ساده و ایجاد تعادل در میزان ترشح چربی می‌توانید سلامت موهای کاشته شده را تضمین کنید.

پرهیز از خاراندن یا دستکاری پوست سر

دستکاری ناحیه پیوند علاوه بر اینکه به گرأفت‌ها آسیب می‌زند، نقش مهمی در افزایش تحریک غدد چربی دارد. بعد از جراحی از اعمال فشار بر این ناحیه خودداری کنید.

شستشوی مو‌ها طبق دستور پزشک

شستشوی بیش از حد یا کم علاوه بر آسیب جدی به مو‌های سر باعث ریزش موهای کاشته شده می‌شود. بهترین حالت این است که فاصله زمانی مشخصی برای حمام خود تعیین کرده و به آن پایبند باشید. در هفته اول بعد از عمل از اسپری آب نمک یا سرم‌های شستشوی نمکی استفاده کنید. بعد از آن نیز استفاده از شامپو‌های دارای ph مساوی با ۵. ۵ را در اولویت قرار دهید.

پرهیز از تماس موی سر با نور خورشید یا آلاینده‌ها

نور خورشید و آلاینده‌های محیطی دو عامل مضری هستند که بر رشد فولیکول‌های پیوندی و بهبود زخم‌ها تأثیر منفی دارند. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از تحریک غدد سر و افزایش ترشح چربی حداقل یک ماه بعد از عمل در معرض تماس مستقیم با نور خورشید یا آلاینده‌های شیمیایی قرار نگیرید.

درمان‌های خوراکی

استفاده از برخی دارو‌های خوراکی در کنترل عملکرد هورمون‌های ترشح‌کننده چربی موثر خواهد بود. در چنین مواردی، تجویز دارو‌های حاوی ایزوترتینوئین بسیار رایج است. این دارو‌ها بسیار قوی هستند. پس، مصرف آن‌ها بدون نسخه پزشک ممنوع است. فراموش نکنید که پزشک دوز مصرف دارو را با توجه به نیاز شما تعیین می‌کند.

مدیریت و کنترل استرس

استرس یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش احتمال ریزش مو و چربی سر محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم در این دوره از تکنیک‌های مناسب برای آرامش ذهن و روان خود استفاده کنید. به اندازه کافی بخوابید. مصرف مواد حاوی کافئین را کاهش دهید. از شرایط و محیط‌های تنش‌زا دور بمانید. پیروی از رژیم غذایی غنی به دلیل تامین مواد موردنیاز بدن راهی موثر برای مدیریت استرس خواهد بود.

تاریخ انتشار : 1402-03-17
سوالات متداول
  • آیا چربی سر باعث ریزش مو‌های پیوندی می‌شود؟

    در حالت عادی (بدون انجام عمل کاشت مو) نیز افزایش بیش از حد چربی مو‌ها احتمال ریزش آن‌ها را افزایش می‌دهد. اما کاهش ناگهانی چربی سر عامل مهمی در افزایش ریزش مو محسوب می‌شود. ترشح بیش از حد چربی از بافت سر باعث انسداد منافذ این ناحیه و اختلال در فرایند اکسیژن‌رسانی می‌شود.

    در صورتی که چربی سر در حالت متعادل نگه داشته شود، هیچ آسیبی به مو‌ها وارد نمی‌کند. اما عدم کنترل ترشح چربی احتمال موفقیت عمل را کاهش می‌دهد. اگر حس می‌کنید میزان چربی مو‌های شما از حالت عادی بیشتر است، با پزشک خود صحبت کرده و از درمان مناسب استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو