تهران، صادقیه
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
سردرد و سرگیجه بعد از کاشت مو

علت و نحوه درمان سردرد و سرگیجه بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

کاشت مو به‌عنوان عمل جراحی شناخته می‌شود و همانند دیگر عمل‌های جراحی می‌تواند عارضه‌های جانبی زیادی را با خود به همراه داشته باشد. سردرد و سرگیجه یکی از عوارض پس از کاشت مو به شمار می‌رود که بسیاری از مراجعین را نگران می‌کند‌.

احساس سرگیجه و سردرد پس از کاشت مو کاملاً طبیعی است و اصلاً جای نگرانی ندارد. علت اصلی این سردردها برش‌هایی است که پزشک در زمان جراحی روی پوست سر ایجاد کرده است. در صورتی‌ که به‌تازگی کاشت مو را انجام داده‌اید و با سردرد و سرگیجه زیادی مواجه هستید، با ما همراه باشید تا به شما بگوییم علت چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

علت سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو

تنها در چند روز ابتدایی کاشت مو با سردرد و سرگیجه مواجه خواهید شد، با گذشت زمان شدت و میزان این سردردها و سرگیجه‌ها کاهش می‌یابد و پس از چند روز به‌طور کلی از بین خواهد رفت. علت اصلی این اتفاق را می‌توان استرس و ایجاد برش‌های برای کاشت مو عنوان کرد.

ناحیه بانک مو یا اهداکننده مو که اغلب به‌صورت یک نوار باریک روی بافت پوست سر دیده می‌شود نیز گاهی ممکن است دچار درد شدید شود. این بخش ‌مانند دیگر بخش‌های پوست حاوی اعصاب است و در واقع استرس، کشش و فشارهای وارد بر آن به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند ایجاد درد کند.

بسیاری از مراجعان پس از کاشت مو نمی‌توانند به راحتی بخوابند و باید داروهای خاصی را مصرف کنند و مصرف مواد غذایی کافئین‌دار مثل چای، نوشابه، قهوه و… را همچون سیگار و مشروبات الکلی را قطع کنند. درواقع بعد از کاشت، روند معمولی زندگی افراد دچار اختلال شده و می‌تواند منجر به بروز سردرد شود. دقت داشته باشید که عواملی همچون دور شدن فرد از اجتماع و منزوی شدن او پس از کاشت مو در کنار استرس و اضطراب عمل جراحی نیز از جمله عواملی هستند که سبب تشدید سردرد می‌شوند.

با این که سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو معمولاً عارضه‌ای طبیعی به شمار می‌رود و تا دو سه روز پس از عمل قابل‌مشاهده است، اما طی زمان و با بهبود بافت‌های مو و پوست سر از بین می‌رود. درصورتی‌که سردرد و سرگیجه شما شدید است و کاهشی در آن مشاهده نکرده‌اید، بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

درمان سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه یک یا دو روز اول پس از کاشت مو ادامه دارد، اما پس از آن کاهش ‌یافته و از بین خواهد رفت. اما با استفاده از راهکارهایی می‌توان این عارضه را تا حد زیادی کاهش داد. اغلب اوقات پزشکان برای کنترل آن مسکن‌های معمولی تجویز می‌کنند که با مصرف آنها پس از مدت کوتاهی سردردتان کاهش‌ یافته و بدون هیچ مشکل خاصی درمان خواهد شد.

بهترین زمان مصرف این داروها شب‌هنگام و پیش از خواب شبانه است که کمک می‌کند راحت‌تر و بدون دغدغه بخوابید. در صورتی‌که پزشکتان داروهای دیگری نیز برای تجویز کرده، بهتر است آنها را مطابق با دستور او مصرف کنید و دوز داروها را به‌صورت خودسرانه افزایش یا کاهش ندهید؛ چرا که می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را متوجه سلامتی شما کند.

راهکارهای جلوگیری

اگر می‌خواهید پس از کاشت مو با عوارض آن مخصوصاً سردرد و سرگیجه مواجه نشوید، تکنیک‌های زیر را به کار بگیرید:

دوری از مصرف کافئین

کافئین تأثیر منفی در فرایند کاشت مو دارد. از این‌ جهت بهتر است از مصرف کافئین بپرهیزید؛ چرا که باعث می‌شود خون رقیق شده و فشار خون افزایش یابد. در نتیجه شما با خونریزی در گرافت‌ها و سردرد و سرگیجه‌ی شدیدی مواجه خواهید شد. همین عامل باعث می‌شود که روند درمان و ترمیم فولیکول‌های مو به تعویق بیفتد. پیشنهاد ما به شما این است که تا دو هفته بعد از کاشت مو مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید تا با سرعت بیشتری بهبودی موهای خود را شاهد باشید.

اصلاح شیوه خوابیدن

پس از کاشت مو سر خود را در وضعیتی بالاتر از بدن خود قرار دهید، بهتر است که در حالت ۴۵ درجه یا نیمه نشسته بخوابید تا فشارهای وریدی و لنفاتیک در سر و گردن شما کاهش یابد. به ‌این‌ ترتیب دیگر با تورم در پیشانی خود نیز مواجه نخواهید شد و کمترین میزان درد را تجربه خواهید کرد. در چنین زمانی می‌توانید از بالش‌های دور گردنی نیز استفاده کنید.

هیدراته نگه داشتن بدن

همواره بدن خود را هیدراته نگه دارید. مصرف زیاد آب در بهبود روند کاشت مو تأثیر زیادی دارد که باعث می‌شود جریان خون افزایش یابد و سردردها در مدت زمان کوتاهی رفع شود. علاوه بر این مصرف زیاد آب باعث می‌شود اثرات جسمی و روحی واردشده در حین جراحی به حداقل میزان ممکن برسد.

دوری از استرس

استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که در حالت عادی نیز می‌توانند منجر به سردرد شوند‌. از این ‌جهت پس از کاشت مو بهتر است خود را در یک محیط آرام و به‌دوراز هرگونه عوامل تشدیدکننده اضطراب قرار دهید تا به ‌این ‌ترتیب با چنین عارضه‌هایی نیز مواجه نشوید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از نفس‌های عمیق و تکنیک‌های مدیتیشن آرامش خود را حفظ کنید. تنفس عمیق می‌تواند با اکسیژن‌رسانی بالا به مغز سبب کاهش درد در این ناحیه شود.

تاریخ انتشار : 1402-02-14
سوالات متداول
  • آیا سرگیجه پس از کاشت مو خطرناک است؟

    هر عمل جراحی عوارض موقتی مخصوص به خود را دارد که پس از مدتی از بین رفته و برطرف خواهد شد. این قضیه در کاشت مو نیز مستثنی نیست. با توجه ‌به این که کاشت مو با استفاده از دستگاه‌ها و روش‌های بسیار پیشرفته انجام می‌گیرد، ممکن است کمی دردناک باشد. با این‌ حال تا چند روز پس از کاشت مو لازم است که خود را برای عوارضی چون سردرد، سرگیجه، خونریزی و… آماده کنید. البته توجه داشته باشید که این عوارض در زیباجویان متفاوت با توجه ‌به سیستم ایمنی بدن آنها متغیر است. برخی از افراد ممکن است با هیچ‌یک از این عارضه‌ها مواجه نشوند.

    ویژگی‌های فیزیکی هر فرد در کنار توانایی ترمیم و بازسازی بدن از جمله عواملی هستند که سرعت و روند بهبود بافت‌های مو را تعیین می‌کنند. از این‌ جهت سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو به‌هیچ‌عنوان نشانه خطر نیست و در واقع پروسه‌ای غیرقابل‌اجتناب در بهبودی به شمار می‌رود.

  • سردردهای پس از کاشت مو چقدر طول می‌کشد؟

    سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو اغلب تا دو روز ادامه پیدا می‌کند و با مصرف داروهای مسکن و ضددرد تجویزی توسط پزشک تا حد زیادی التیام می‌یابد. اجرای دستورالعمل‌های پزشک، حفظ آرامش و دوری از استرس و اضطراب، از جمله عواملی هستند که می‌توانند آرامش شما را تا حد زیادی تأمین کنند و در بهبودی حال شما تأثیر بگذارند.

    اگر سردرد و سرگیجه شما از دو روز بیشتر شد و یا شدت آن در حدی بود کرد که قرص‌ها و داروهای تجویزی قابلیت رفع آن را نداشتند، بهتر است به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
  • اذرگون
    1402-06-07

    کاشت مو انجام ندادم ولی موهام میریزه

+مشاهده بیشتر
جستجو