تهران پارس، خیابان توحید، روبروی پارک پلیس
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
تاثیر مصرف سیگار و قلیان بر کاشت مو

عوارض مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

مصرف دخانیات قبل و بعد از کاشت مو، شکست حتمی این جراحی را به دنبال دارد. اغلب متخصصین زیبایی توصیه می‌کنند که متقاضیان در بازه زمانی دو هفته قبل از عمل تا حدود یک ماه بعد از پیوند گرأفت‌ها از مصرف سیگار، قلیان یا مواد مخدر خودداری کنند. بی‌توجهی به این توصیه باعث از بین رفتن وقت، انرژی و پول شما می‌شود. جلوگیری از رویش مجدد فولیکول‌های پیوندی، افزایش احتمال بروز عفونت‌های باکتریایی و رشد قارچ در محل پیوند چند نمونه از عوارض مصرف سیگار قبل از بعد از کاشت مو است.

بهتر است تا زمانی که مصرف این مواد را ترک نکرده‌اید، پیوند مو را به تاخیر بیندازید. از آنجا که اغلب مصرف‌کنندگان سیگار یا مواد مخدر از مشکلات روانی و عاطفی رنج می‌برند، فرایند ترک برای آن‌ها دشوار است. افرادی که تصمیم قطعی برای کاشت مو دارند، باید از راهنمایی و تجربه یک روانشناس مجرب استفاده کنند. دوری از محرک‌ها، مدیریت استرس، افزایش آرامش روانی، جویدن آدامس و مصرف برخی دارو‌ها برای ترک سیگار قبل از ایمپلنت مو ضروری است.

رابطه مصرف سیگار و کاشت مو

اگر به مصرف سیگار، قلیان یا مواد مخدر اعتیاد دارید، باید قبل از کاشت مو این عادت مخرب را ترک کنید. مصرف این مواد حتی به مقدار کم نقش فراوانی در عفونت فولیکول‌های پیوندی دارد. مصرف سیگار قبل یا بعد از پیوند مو باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد سرعت بهبودی زخم‌ها در افراد غیرسیگاری بیشتر از افراد معتاد به مصرف دخانیات است.

نیکوتین موجود در سیگار به‌راحتی وارد گردش خون شده و فرایند جابه‌جایی یا انتقال اکسیژن را مختل می‌کند. در نتیجه، مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز فولیکول‌های پیوندی تامین نخواهد شد. آسیب بافتی و تاثیر منفی بر نتیجه کاشت مو دو مورد از تاثیرات منفی عدم اکسیژن‌رسانی به محل پیوند بعد جراحی محسوب می‌شوند. سرعت بهبود زخم‌ها کاهش می‌یابد و احتمال بروز عفونت، خونریزی و عوارض جانبی بعد از جراحی بیشتر می‌شود.

عوارض مصرف سیگار و قلیان بعد از کاشت مو

مصرف دخانیات یکی از عوامل جدی در بروز عوارض جانبی بعد از عمل پیوند مو است. مهم‌ترین مشکلات ناشی از عدم ترک سیگار قبل از کاشت فولیکول‌های پیوندی عبارت است از:

  • طولانی شدن تورم و کبودی بعد از عمل،
  • افزایش حساسیت و آسیب‌پذیری فولیکول‌های پیوندی،
  • آسیب به عروق و اعصاب ناحیه پیوند،
  • افزایش فشار خون،
  • تغییر رنگ و خاکستری شدن مو‌ها،
  • افت سطح ویتامین‌های موجود در خون،
  • کاهش سطح استروژن در بانوان،
  • افزایش احتمال بروز شوره سر،
  • انسداد منافذ پوست سر،
  • سستی و ریزش فولیکول‌های پیوندی،
  • پیری زودرس مو‌ها.
  • اختلال در رشد مو‌های پیوندی،
  • افزایش احتمال خونریزی هنگام جراحی و بعد از آن،
  • ریزش مو‌های کاشته شده،
  • کاهش خونرسانی به بافت سر،
  • تضعیف ریشه فولیکول‌ها،
  • اختلال در تغذیه گرافت‌های پیوندی،
  • انقباض عروق.

ترک سیگار

زمان مناسب برای مصرف قلیان بعد از کاشت مو

برای آنکه به هدف اصلی خود از کاشت مو برسید، پرهیز از مصرف قلیان اهمیت فراوانی دارد. مصرف بیش از حد قلیان یا قرارگیری در محیط‌های آلوده سلامت مو‌ها را به خطر می اندازد. نیکوتین ماده مضر موجود در قلیان است که باعث خشکی و سفتی رگ‌ها می‌شود. مصرف بیش از حد مواد دخانی، باعث بالا رفتن سطح مونوکسید کربن موجود در خون و اختلال در فرایند خونرسانی یا تامین اکسیژن موردنیاز برای بافت‌ها می‌شود.

سلول‌ها و بافت‌های بدن، مواد موردنیاز برای بازسازی خود را از طریق خون یا اکسیژن محلول در آن دریافت می‌کنند. اختلال در خونرسانی به بافت‌های بدن به معنی از بین رفتن سلول‌ها است. اهمیت این موضوع، بعد از جراحی‌های زیبایی بیشتر می‌شود. زیرا بدن برای پذیرفتن عضو پیوندی و تقویت آن نیاز بیشتری به اکسیژن و مواد مغذی دارد. مصرف قلیان باعث می‌شود که زخم‌ها مدت طولانی‌تری باز بمانند. به این ترتیب احتمال ورود عوامل بیماری‌زا و رشد باکتری یا عفونت در این ناحیه بیشتر خواهد شد. برای پیشگیری از بروز عفونت بعد از کاشت، استفاده از قلیان یک ماه قبل و بعد از کاشت مو ممنوع خواهد بود.

تاثیر منفی مصرف مواد مخدر در فرایند کاشت مو

برخی افراد تصور می‌کنند مصرف مواد مخدر نقش مهمی در پرپشت شدن مو‌ها بعد از پیوند دارد. این تصور کاملا اشتباه است. مصرف بی‌رویه مواد مخدر تهدید بزرگی برای سلامتی انسان هنگام کاشت مو است. زیرا واکنش منفی بین لیدوکائین موجود در دارو‌های بیهوشی و مواد مخدر رخ می‌دهد که سبب طولانی‌تر شدن دوره بیهوشی خواهد شد.

علاوه بر این، مصرف مواد مخدر تاثیر منفی بر میزان پلاکت‌های موجود در خون دارد. بدن برای ترمیم زخم‌ها و بازسازی سلول‌ها به عملکرد پلاکت‌ها وابسته است. کاهش سطح این ماده موجب اختلال در فرایند انعقاد خون و افزایش احتمال عفونت می‌شود. سست شدن ریشه فولیکول‌های پیوندی، جلوگیری از رویش تار‌های پیوندی و ریزش مو سایر عوارض جدی ناشی از مصرف مخدر قبل و بعد از عمل کاشت مو هستند.

تاریخ انتشار : 1402-03-12
سوالات متداول
  • چند روز بعد از کاشت مو می‌توان سیگار کشید؟

    اگر ترک دائمی سیگار برای شما غیرممکن است، باید اطلاع دقیقی از زمان مناسب مصرف این ماده بعد از کاشت مو داشته باشید. هر چه دیر مصرف دوباره این ماده دخانی را شروع کنید، دوام و ماندگاری مو‌های پیوندی بیشتر خواهد شد. ترک سیگار از طریق افزایش انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی فرصت مناسبی برای رشد و تقویت فولیکول‌های پیوندی ایجاد می‌کند.

    برای کاهش احتمال بروز خطرات غیرقابل جبران بهتر است به بدن خود زمان کافی برای بازسازی و احیای سلولی بدهید. توصیه ما این است که باید فاصله زمانی حداقل ۳۱ روزه بین کاشت مو و مصرف دوباره سیگار وجود داشته باشد.

  • چه زمانی برای مصرف دوباره ویپ مناسب است؟

    اغلب افراد تصور می‌کنند مصرف سیگار‌های الکترونیک یا ویپ ضرر کمتری برای سلامتی دارد. اما این تصور کاملا اشتباه است. افرادی که برای ترک سیگار از ویپ استفاده می‌کنند نیز با عوارض جانبی مصرف دخانیات درگیر خواهند شد. تفاوتی در مصرف سیگار‌های معمولی و الکترونیک وجود ندارد. زیرا نیکوتین ماده اصلی موجود در هر دوی آن‌ها است.

    تفاوت اصلی ویپ با سیگار‌های معمولی این است که از بخور نیکوتین به‌جای مصرف نیکوتین سنتی و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. اما آنچه که بر روند رشد مو‌های پیوندی و بهبود زخم‌ها تاثیر می‌گذارد، نیکوتین است. پس، تفاوتی برای مصرف سیگار‌های سنتی و الکترونیکی وجود ندارد. مصرف ویپ نیز حداقل تا یک ماه بعد از عمل ممنوع خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو