تهران، صادقیه
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
خط بخیه بعد از کاشت مو

علت و نحوه درمان اسکار و خط بخیه بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

خط بخیه و اسکار پس از کاشت مو از جمله عوارض نه چندان رایج این عمل جراحی به شمار می‌رود که باعث می‌شود بسیاری از مراجعان با نگرانی‌هایی مواجه شوند. خط بخیه در روش کاشت موی FUT و روش‌های مبتنی بر این روش مانند روش ترکیبی و سوپر ترکیبی رخ می‌دهد. در این روش‌ها ابتدا نوار باریک از پشت سر جدا شده و پشت سر بخیه می‌شود. به همین خاطر ممکن است اسکار به‌صورت خط باریکی باقی بماند.

در این مطلب به بررسی علت ایجاد اسکار در خط بخیه پس از کاشت مو و روش‌های درمان آن بپردازیم.

مقایسه انواع بخیه در روش‌های کاشت مو

برای کاشت مو در نواحی سر لازم است که موهای موجود در بانک مو استخراج شده و سپس در بخش لازم کاشته شوند‌. روش‌های متعددی برای استخراج موها و پیوند فولیکول‌های مورد نیاز در مناطق طاس سر وجود دارد. پزشکان اغلب از دو روش برای کاشت مو استفاده می‌کنند که با نام‌های کاشت مو به روش FUT  و کاشت مو به روش FUE شناخته می‌شوند.

روش FUT یکی از پرکاربردترین روش‌های کاشت مو به شمار می‌رود که جراح با استفاده از برش نواری در ناحیه بانک مو بخشی از آن را برای مناطق که دچار طاسی شده‌اند، استفاده می‌کند. در این زمان پوست سر برش داده شده و سپس بخیه زده می‌شود. با توجه به اینکه در این روش کاشت مو، برش‌ها عمیق‌تر و با طول بیشتری در سر ایجاد می‌شوند،  امکان باقی ماندن جای بخیه روی پوست نیز افزایش می‌یابد.

در روش FUE اما موهای سر به‌صورت مستقیم به وسیله دستگاه پانچ ریز از بانک مو جدا شده و در نواحی تحت پیوند با استفاده از برش‌های ریزی که توسط تیغه یا سوزن ایجاد شده‌اند، کاشته می‌شوند. به‌این‌ترتیب عمل زیبایی کاشت مو به اتمام می‌رسد. این روش نیازی به بخیه ندارد.

با توجه به اینکه کاشت مو می‌تواند در یک یا چند جلسه انجام شود، لازم است که در بین فواصل جلسات کاشت، بخیه‌های پوست سر بهبود یابند.

خط بخیه بعد از کاشت مو

ماندگاری خط بخیه

بیشتر از اینکه ماندگاری خط بخیه و اسکار در کاشت مو به روش کاشت بستگی داشته باشد، به تخصص پزشک و نحوه مراقبت از موها پس از کاشت بستگی دارد. هر فرد نوع پوست منحصر‌به‌فرد خود را دارد که در نتیجه باید اقدامات خاصی را برای مراقبت از موهای خود در نظر بگیرد. لازم است که در دوره نقاهت به توصیه‌های پزشک متخصص خود توجه کرده و به صورت دقیق مراقبت‌های لازم را انجام دهید. به ‌این ‌ترتیب دیگر با خط بخیه روی پوست سر خود تا مدت زیادی درگیر نخواهید بود.

بدن برخی از افراد در طی زمان و به تدریج می‌تواند جای زخم بخیه را تا حد زیادی ترمیم کند. در صورتی که در مقابل افرادی هستند که بدنشان می‌تواند این اسکار را به راحتی از بین ببرد و ترمیم کند. بهتر است که در ابتدای کار به توصیه‌های پزشکی خود توجه کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. حداقل تا 6 روز پس از کاشت، محل پیوند را به هیچ وجه لمس نکنید تا به ‌این ‌ترتیب زخم‌ها طی ده روز از بین بروند. در گام بعدی می‌توان با استفاده از راهکارهایی اقدام به بازسازی و ترمیم اسکارهای ناشی از کاشت مو کرد.

راهکارهای درمانی

عوامل متعددی بر شدت زخم و اسکار پس از پیوند تأثیرگذار هستند، از مهارت جراح گرفته تا تکنیک‌های درمانی مورد استفاده و ویژگی‌های فردی بدن هر مراجعه‌کننده. به طور کلی با رشد موها در اطراف ناحیه اسکار کاشت مو، کمتر با جای زخم و بخیه مواجه می‌شویم. مخصوصاً در تکنیک‌های جدید کاشت مو که از ابزارهای بسیار ظریف برای استخراج و کاشت فولیکول مو استفاده می‌شود و اثرات اسکار در ناحیه اهدا و کاشت به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

از جمله رایج‌ترین راه‌حل‌های درمانی که برای از بین ‌بردن جای اسکار کاشت مو استفاده می‌شود را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

روش میکروپیگمنتیشن (SMP)

یکی از روش‌های رایج برای مخفی کردن جای بخیه ناشی از کاشت مو، میکروپیگمنتیشن یا همان خال‌کوبی و تاتو پوست سر است‌. در واقع با استفاده از این روش، رنگدانه هایی به محل بخیه تزریق می‌کنند و به ‌این ‌ترتیب ظاهر ناهمگون این بخش از بین می‌رود. در واقع جای بخیه فاقد فولیکول مو است و رنگ روشنی دارد که با استفاده از این کار می‌توان آن را به راحتی کاور کرد. روش میکروپیگمنتیشن به‌صورت نقطه‌هایی کنار هم یا هاشورزنی انجام می‌گیرد.

برای تزریق رنگ‌دانه‌ها با این روش ابتدا رنگ آنT با رنگ موی سر هماهنگ می‌شود و سپس تزریق انجام می‌گیرد. به ‌این ‌ترتیب نمایی کامل شبیه به نما و بافت موها ایجاد می‌شود که دیگر جای بخیه نمایان نخواهد بود. این تکنیک درمانی ممکن است که چندین جلسه نیاز به تمدید داشته باشد.

روش تریکوپیگمنتیشن (TMP)

روش دیگر درمان جای بخیه و اسکار ناشی از کاشت مو را می‌توان روش TMP عنوان کرد که در واقع نوع موقت میکروپیگمنتیشن به شمار می‌رود. در این روش رنگ‌دانه‌ها در لایه بالایی قشر میان پوستی تزریق می‌شوند و اثری نیمه دائمی ایجاد می‌کنند. در واقع با این روش ممکن است که پس از طی مدت زمانی باز هم با آثار بخیه و اسکار کاشت مو مواجه شویم.

لیزردرمانی

از دیگر روش‌های ترمیم جای زخم و اسکار کاشت مو، لیزردرمانی را می‌توان عنوان کرد که به عنوان یک روش مکمل در کنار تریکوپیگمنتیشن و میکروپیگمنتیشن به کار می‌رود. لیزردرمانی نه تنها برای از بین ‌بردن خط بخیه پیوند مو که برای سایر درمان‌های زیبایی همچنین از بین ‌بردن جای جوش، لک‌ها و زخم‌ها نیز کاربرد دارد.

در این روش اشعه لیزر به تحریک لایه غشایی بیرونی پوست پرداخته و سبب کلاژن‌سازی و ترمیم آن می‌شود. در نتیجه این اتفاق انعطاف‌پذیری پوست افزایش یافته و چندین درجه شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد شد. البته لیزردرمانی می‌تواند باعث شود که فولیکول‌های مو در اطراف اسکار دچار ضعف و ریزش شوند‌، در نتیجه ممکن است با طاسی سکه‌ای یا نقطه‌ای مواجه شویم. بر همین اساس این روش درمانی جزو آخرین گزینه‌هایی است که در درمان زخم و اسکار ناشی از کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد و چندان توصیه نمی‌شود.

کاشت مو روی خط بخیه

کاشت مو روی خط بخیه

تکنیک دیگری که برای رفع جای اسکار پس از کاشت مو می‌توان از آن استفاده کرد، کاشت مو روی خط بخیه است. اما این تکنیک درمانی شرط ‌و شروط‌های مختص به خود را دارد که در ادامه می‌توانید آنها را مشاهده کنید:

  • ضخامت بافت اسکار در ناحیه بخیه از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نازک و نه خیلی ضخیم باشد. درصورتی‌که این بافت ضخیم باشد، دسترسی به عروق خونی امکان‌پذیر نخواهد بود و در نتیجه فولیکول‌های کاشته شده امکان رشد نخواهند داشت.
  • در صورتی که بیماری‌های التهابی همچون اریتماتوزیس و لوپوس منجر به ایجاد زخم و آلوپسی شده باشند‌، با استفاده از کاشت مو نمی‌توان این بخش‌ها را درمان کرد. برای این کار ابتدا باید بیماری درمان و متوقف شده و حداقل دو سال پس از آن اقدام به کاشت مو در محل زخم شود.
  • میزان خون‌رسانی در محل خط بخیه اهمیت زیادی دارد و باید به اندازه‌ای باشد که فولیکول‌ها پس از کاهش زنده بمانند. در غیر این صورت کاشت مو بی‌نتیجه خواهد بود.
تاریخ انتشار : 1402-02-10
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو