تهران، صادقیه
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
کاشت مو بدون جراحی

کاشت موی بدون جراحی و درد | روش‌ها، مزایا و مراحل

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : روش های کاشت مو

کاشت مو روش‌های متنوعی دارد که هر یک از مزایا و معایب مختص به خود برخوردار هستند. با این ‌وجود برخی از روش‌های کاشت مو نیازی به جراحی ندارند و بسیار ساده‌تر انجام می‌شوند. به این ترتیب اگر از جمله افرادی هستید که درباره عوارض جراحی نگرانی دارید و به دنبال تکنیک‌هایی کاربردی برای داشتن موهایی پرپشت می‌گردید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

کاشت مو بدون جراحی چیست ؟

وجه مشترک تمامی روش‌های کاشت موی بدون جراحی این است که گرافت‌ها به صورت تکی و با کمترین تهاجمی برداشته می‌شوند و به همین دلیل هیچ زخمی در جای برداشت مو ایجاد نمی‌شود. در نتیجه، پس از عمل، درد و خونریزی به شدت کمتر خواهد بود. این روش‌ها بر اساس نوع دستگاه مورد استفاده و نحوه برداشت مو از بانک مو طبقه‌بندی می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با هر یک از این روش‌ها، می‌توانید این بخش را تا انتها مطالعه کنید.

کاشت مو به روش FUE

روش FUE که مخفف عبارت Follicular Unit Extraction است، در فارسی با عنوان روش استخراج واحدهای فولیکولی شناخته می‌شود. فولیکول‌ها ساختارهایی درون‌پوست ما به شمار می‌روند که از چند بخش تشکیل شده‌اند و وظیفه اصلی آنها ساخت تارهای مو است. اتفاقی که در کاشت مو رخ می‌دهد این است که ما فولیکول‌ها را از محلی مشخص برداشته و آن را در بخش دیگر ‌پوست قرار می‌دهیم. واحدهای فولیکولی کاشته‌شده با نام گرافت مو شناخته می‌شوند که هر یک از ۱ الی ۵ تار مو برخوردار هستند.

در این روش کاشت مو، فولیکول‌های مو به‌صورت یک‌به‌یک از پوست استخراج شده و در بخش دیگری پیوند زده می‌شوند. این عامل باعث می‌شود که کمترین میزان آسیب و اسکار را در ناحیه بانک مو شاهد باشیم. در حالت کلی کاشت مو به‌صورت FUE را می‌توان جایگزینی برای تکنیک قدیمی FUT عنوان کرد. در روش FUT نواری از پشت سر برش داده می‌شد و فولیکول‌های مو از آن استخراج می‌شدند. بنابراین زخم نسبتاً بزرگی را روی پوست به جا می‌گذاشت. بر همین اساس است که امروزه بیشتر افراد روش جدید FUE را ترجیح می‌دهند.

با وجود این که روش جدید FUE تکنیکی رایج در بین متقاضیان به شمار می‌رود، اما برای تمامی افراد توصیه نمی‌شود. به‌طورکلی افرادی که الگوی ریزش موی مردانه دارند و با وجود طاسی سر در برخی از قسمت‌ها، همچنان موهای نازک‌تری در این بخش‌ها دارند، می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند. در مقابل افرادی که موهایی سالم یا ضخیم در بانک موی خود ندارند، گزینه مناسبی برای کاشت مو به این روش به شمار نمی‌روند.

تمامی روش های بدون جراحی کاشت مو که در ادامه ببه شرح آنها پرداخته ایم زیر مجموعه ای از روش FUE می باشند.

مراحل کاشت مو به روش FUE

کاشت مو به روش SUPER FUE

در روش کاشت موی Super FUE نیز اساس کار ‌مانند روش FUE انجام می‌گیرد، با این تفاوت که تمامی مراحل برداشت و کاشت فولیکول‌های مو توسط دستگاه‌های هوشمند به انجام می‌رسد. به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی و هوشمند یکی از نقاط مثبت این روش کاشت به شمار می‌رود، چرا که دیگر با نقایص چندانی مواجه نیستیم و احتمال خطا به کمترین میزان ممکن می‌رسد. در حال حاضر کاشت مو به روش Super FUE را به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های کاشت مو می‌شناسند.

کاشت موی Super FUE برای تمامی افراد علاقه‌مند به استفاده از این روش کاربردی و قابل‌استفاده است. مخصوصاً افرادی که از موهای کم‌پشت برخوردار هستند، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو با این روش هستند. روش Super FUE برای افراد دارای مشخصات زیر بیش از سایرین توصیه می‌شود:

  • افراد دارای ریزش موی ژنتیکی،
  • اشخاص دارای پوست سر سفت (به علت ژنتیکی، ورزش‌های سنگین و کاشت موهای قبلی)،
  • ریزش مو در اثر برخورد ضربه و یا سوختگی،
  • اگر علاقه‌ای به گذراندن دوره نقاهت طولانی مدت ندارید و می‌خواهید که در یک جلسه به نتایج ماندگار و کاملاً طبیعی دست یابید، این روش مختص شما است.

مراحل کاشت مو

در کاشت مو به روش Super FUE شش مرحله اصلی طی می‌شود که آنها را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • آنالیزکردن و اسکن پوست سر،
  • طراحی لیزری دقیق خط رویش مو،
  • جلوگیری از بروز عفونت با ضدعفونی‌کردن پوست سر،
  • اعمال بی‌حسی پوست سر برای جلوگیری از احساس درد،
  • استخراج فولیکول‌ها با دستگاه‌های مخصوص از منطقه بانک مو،
  • ذخیره فولیکول‌های جداشده در بخش مخصوص،
  • کاشت فولیکول‌ها در منطقه طاس و پیوند مو با فاصله زیر یک میلی‌متر.

مزایا و معایب

از جمله مزایای کاشت مو به روش Super FUE می‌توان عدم احساس درد و خونریزی را عنوان کرد. با توجه‌ به اینکه بی‌حسی در این روش کاشت مو با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و بدون سوزن انجام می‌گیرد، با درد چندانی مواجه نخواهید شد. همچنین تراکم موها در این روش نسبت به دیگر روش‌های قدیمی 4 الی 5 برابر بیشتر است و در یک دوره 6 تا 9 ‌ماهه به راحتی می‌توان نتیجه کاشت مو را مشاهده کرد. با توجه ‌به اعمال لیزرتراپی در منطقه کاشت، ترمیم و رشد موها سریع‌تر از همیشه انجام می‌گیرد. با این روش می‌توان در ابرو، ریش و سبیل نیز موهای جدیدی را کاشت.

در روش Super FUE لازم است که موهای سر کوتاه شود. علاوه بر این مواد بی‌حس‌کننده برای ایجاد بی‌حسی استفاده می‌شود که ممکن است برخی از افراد به آن آلرژی داشته باشند. مهم‌ترین نقطه مثبت این روش، احتمال کمتر از یک درصد بروز عفونت است که خود اهمیت بالایی دارد.

قبل و بعد از کاشت مو

کاشت مو به روش میکروگرافت

یکی دیگر از تکنیک‌های کاشت مو بدون جراحی را می‌توان روش میکروگرافت عنوان کرد که در اصل برای افزایش تراکم مو در نواحی کم‌پشت و خالی از مو به کار می‌رود. در این روش، محل کاشت تحت بی‌حسی موضعی قرار گرفته و برای دستیابی به نتیجه‌ای طبیعی‌تر، از موهای خود متقاضی استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت این روش را می‌توان استفاده از دستگاه های مینایتوری و میکرو ایمپلنتر هوشمند عنوان کرد که در نتیجه جای زخم بسیار کمی را نیز باقی می‌گذارد، حتی درصورتی‌که فرد از موهایی کوتاه برخوردار باشد.

مراحل کاشت مو

پیش از شروع به کاشت مو ابتدا سر فرد متقاضی ماساژ داده شده و داروهای بی‌حسی به آن تزریق می‌شوند. در نتیجه در این مرحله بانک مو بی‌حسی می‌شود. پس از آن پزشک اقدام به ایجاد سوراخ‌های خطی در منطقه بانک مو می‌کند. هم‌زمان از دو تکنیک تریکوفیتیک اسکارلت و هولدرهای اتوماتیک و هوشمند در سایز میکرون متناسب با میزان تاسی سر استفاده می‌شود.

سپس بخشی از پوست سر که قرار است در آنجا مو کاشته شود، دچار بی‌حسی شده و با استفاده از سوزن‌های کوچک، سوراخ‌های یک میلی‌متری ایجاد می‌شود و با استفاده از دستگاهی به نام میکرو ایمپلنتر کاشت گرافت‌ها به انجام می‌رسد. این روش کاشت مو بین ۶ تا ۸ ساعت به انجام می‌رسد و در نهایت ظاهر بسیار طبیعی ایجاد می‌کند.

این تکنیک یکی از کم‌خطرترین روش‌های کاشت مو به‌حساب می‌آید که از همین جهت نیز محبوبیت بسیار زیادی بین افراد پیدا کرده است. درصورتی‌که به دنبال روشی سریع هستید تا رشد موهای طبیعی خود را شاهد باشید، این روش مناسب‌ترین راهکار برای شما به شمار می‌رود.

کاندید مناسب میکروگرافت

درصورتی‌که از آن دسته افرادی هستید که دچار طاسی منطقه‌ای شده‌اید و با ریزش موی زیادی مواجه هستید، می‌توانید از این روش به راحتی استفاده کرده و در بالا و یا کناره‌های سرخود مو بکارید. با توجه ‌به اینکه در این روش از موهای پشت سر به‌عنوان بانک مو استفاده می‌شود، به طور معمول افرادی که موهای پشت‌سری مطلوبی دارند، از این روش نتیجه بهتری را کسب می‌کنند.

به‌طورکلی می‌توان این روش را گزینه‌ای مناسب برای بیماران مبتلا به آلوپسی، افراد درگیر با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و مردان و زنان درگیر با ریزش مو یا طاسی به شمار می‌رود. همچنین افرادی که مایل افزایش حجم موهای نواحی کم‌پشت خود از جمله ابروها، ریش، کف سر و نواحی تناسلی خود هستند نیز می‌توانند از این روش کمک بگیرند.

مزایای کاشت مو با روش میکروگرافت

با توجه‌ به اینکه برداشت مو در این روش با استفاده از هولدرهای هوشمند انجام می‌شود، با گرافت‌های سالم‌تر و بیشتری از بانک مو مواجه می‌شویم. این روش کاشت نسبت به دیگر روش‌ها از درد بسیار کمتری برخوردار است، به‌طوری‌که بسیاری از افراد این عمل را به‌عنوان عملی بدون درد می‌شناسند. میکروگرافت از نظر زمانی و دوره درمانی بسیار مطلوب است و نتیجه طبیعی‌تری را به دنبال دارد.

برخی از روش‌های کاشت مو نیاز به چندین جلسه درمان دارند، اما این روش را می‌توان تنها در یک جلسه به انجام رساند. همچنین با توجه‌ به اینکه روش میکروگرافت به‌عنوان یک جراحی تلقی نمی‌شود، خطرات و عوارض روش های جراحی همچون جای زخم و اسکار و یا خونریزی شدید و دردهای شدید بعد از کاشت را به دنبال ندارد. تراکم موی بیشتر، عدم باقی ماندن جای زخم یا اسکار، سرعت بالای کاشت و رشد مو و برخورداری از پیوند گرافت‌های سالم‌تر از جمله ویژگی‌های مثبت این روش به شمار می‌روند.

قبل و بعد از کاشت مو

کاشت مو به روش Micro SUT

از دیگر روش‌های کاشت مو می‌توان به روش SUT اشاره کرد که تکنیک «استخراج فولیکولی به کمک ساکشن» یا «Suction Assisted Follicular Extraction» نامیده می‌شود. در این روش فولیکول‌های مو به کمک یک مکنده یا ساکشن استخراج شده و سپس در منطقه موردنظر کاشته می‌شوند.

مراحل کاشت مو به روش SUT

کاشت مو به روش SUT در ۵ مرحله اساسی انجام می‌گیرد که عبارتند از:

  • ایجاد برش به کمک پانچ : در مرحله اول با استفاده از دستگاه کاشت موی SUT سوراخ‌هایی به‌اندازه کمتر از یک میلی‌متر در بانک مو ایجاد می‌شود. سپس پزشک با وارد کردن پانچ مینیاتوری به ‌پوست، فولیکول‌ها را استخراج می‌کند. هرچه که مهارت تیم پزشکی در این مرحله بالاتر باشد، عمق سوراخ کافی بوده و فولیکول‌ها بدون آسیب‌دیدگی خارج می‌شوند.
  • برداشت گرافت با مکش : سپس با استفاده از هولدرهای دستگاه، فولیکول‌ها از پوست سر خارج می شود. تعداد گرافت‌های استخراج‌شده و پیوندی در یک جلسه نسبت به روش کاشت FUE بسیار بیشتر خواهد بود.
  • آماده‌سازی گرافت‌ها : پس از استخراج، گرافت‌ها در محلول مخصوص نگهداری می‌شوند. در مرحله بعد تیم درمانی با کمک ‌گرفتن از میکروسکوپ آنها را برای کاشت آماده می‌کند. با توجه‌ به اینکه این مرحله توسط ابزار دستی و نیروی انسانی انجام می‌گیرد، مهارت و سرعت عمل زیادی را می‌طلبد. هر چه که فولیکول‌ها مدت بیشتری را بیرون از بدن باشند، احتمال موفقیت‌آمیز بودن کاشت کمتر خواهد شد.
  • مشخص‌کردن خط رویش جدید : یکی از اصلی‌ترین مزایای کاشت موی SUT، ایجاد خط رویش طبیعی آن است. با این‌ حال این موضوع تنها به هنر و مهارت جراح متکی است. پزشک باید خط رویش را به‌صورت کاملاً دقیق و مهندسی‌شده طراحی کرده و سپس اقدام به کاشت کند.
  • کاشت گرافت‌ها : در آخرین مرحله از کاشت، سوراخ‌های کوچکی در ناحیه گیرنده مو به کمک پانچ استاندارد (SP90) ایجاد می‌شوند. سپس گرافت‌های آماده‌سازی شده با استفاده از انبرک یا دستگاه به داخل سوراخ‌ها هدایت شده و کاشت مو به اتمام می‌رسد. هر چقدر در این مرحله ظرافت و دقت بیشتری اعمال شود، به همان اندازه نیز خط رویش مو طبیعی تر  و تراکم کاشت مو بیشتر خواهد بود.

برداشت گرافت ها در روش SUT

مزایا و معایب

  • روش‌های کم تهاجم و بدون جراحی،
  • بدون درد و خونریزی،
  • بدون نیاز به بیهوشی،
  • نداشتن جای اسکار و بخیه،
  • دوره بهبود و ریکاوری کوتاه مدت،
  • بدون محدودیت ورزش و تحرک روزانه،
  • برای کاشت مو با این روش می‌توان از موهای بدن یا صورت نیز استفاده کرد.
تاریخ انتشار : 1402-02-18
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو