تهران، صادقیه
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
ورزش بعد از کاشت مو

زمان ورزش و فعالیت های سنگین بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

کاشت مو ، چه FUT یا FUE  یک عمل جراحی جدی است. رعایت کردن توصیه های بعد از کاشت مو هم برای پیوند های جدید مو و هم سلامت کلی فرد لازم و ضروری است و این بدین معناست که شما نمی توانید تا زمانی که به طور کل بهبود پیدا نکرده اید تمام فعالیت هایی که داشته اید را از سر بگیرید اید . سوالی که در خیلی از موارد از ما پرسیده می شود در ارتباط با فعالیت های ورزشی است.

چه مدت بعد از کاشت مو می توانید ورزش کنید؟

توصیه می شود حداقل ۳۰ تا ۴۵ روز پس از عمل کاشت مو از انجام ورزش های شدید خودداری کنید. برخی از تمرینات سبک مانند پیاده روی و یوگا معمولاً از دو هفته پس از جراحی قابل انجام است. با این حال قبل از انجام هر کاری با جراح خود مشورت کنید. با اینکه کاشت مو امروزه بسیار سبک و راحت شده و کمترین عوارض را به همراه دارد اما در نهایت عمل جراحی است و در روزها و هفته ها پس از انجام این عمل، پیوند های مو جدید بسیار شکننده هستند و برای محافظت از آنها، نگه داشتن آنها در محل کاشت اهمیت فراوانی دارد.

ورزش شدید به دلایل مختلف می تواند تهدیدی برای پیوند موهای جدید باشد:

  •  فشار خون: افزایش ضربان قلب در ورزش باعث افزایش فشار خون می شود و احتمال خونریزی در نواحی گیرنده پوست سر و در اطراف گرافت ها یا در ناحیه اهدا کننده را افزایش می دهد.
  • تعریق: پوست سر بعد از پیوند بسیار حساس است و ورزش های مانند دویدن یا سایر تمرینات قلبی که باعث تعرق می شود و یا استفاده از سونا ممکن است پوست سر را تحریک کرده و به پیوندهای جدید مو آسیب برساند.
  • حرکات کششی: برخی تمرینات کششی ممکن به ناحیه ی گردن و منطقه برداشت آسیب برساند و باعث خونریزی بشود. به منظور بهبود سریع تر این نواحی ، بهتر است از ۲ ماه اول بعد از جراحی FUT از ورزش و انجام فعالیت های کششی خودداری کنید.

دقت داشته باشید در طولانی مدت ، ورزش برای سلامتی عمومی شما و همچنین برای سلامت فولیکولهای مو پیوند داده شده بسیار مفید است. اما در کوتاه مدت ممکن است لازم باشد که برخی از فعالیت های عادی و روزانه خود را به تعویق بیندازید.

برنامه ورزشی بعد از کاشت مو

روند بهبودی بعد از کاشت می تواند برای هر بیمار متفاوت باشد ولی در حالت کلی اگر قصد ورزش بعد از کاشت را دارید می توانید برنامه توصیه شده ی زیر را انجام بدهید.

هفته اول بعد از کاشت مو: هیچ حرکتی انجام نشود.

بلافاصله بعد از عمل باید از هرگونه فعالیت بدنی تا حد امکان خودداری کنید.این زمان برای پیوند موهای جدید شما بسیار حیاتی است با این حال شما قادر نخواهید بود آنها را لمس کنید. پیشنهاد می کنیم از خم شدن بیش از حد خودداری کنید و سعی کنید سر خود را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید تا تورم در این مرحله به حداقل برسد.

ده بعد از کاشت: برخی از ورزش های بسیار سبک

معمولاً در این دوره ، فعالیت های سبک و غیر شدیدی مانند یوگا یا پیاده روی ملایم مجاز است، اما باید از دویدن یا ورزش های قلبی که می تواند باعث تعرق یا افزایش قابل توجه فشار خون بشود ، خودداری کنید. اگر در این دوره دچار تورم و یا سوزش های غیر عادی شدید ، تمرین خود را کاهش دهید و به پزشک مراجعه کنید.

بعد از ۴۵ روز : بدنسازی و وزنه برداری

بعد از ۴۵ روز پوست سر شما باید عاری از زخم و تورم باشد در این زمان ، انجام برخی از ورزش های قلبی ، بدنسازی و وزنه برداری مجاز خواهد بود. با این وجود ، اگر جراحی FUT داشته اید از انجام حرکت های کششی تا ۲ ماه  خودداری کنید.

در بیشتر موارد ، شما می توانید چهار هفته پس از عمل پیوند، به روال عادی زندگی و ورزشی خود برگردید. در این زمان انجام حرکت های شدید ورزشی از جمله بلند کردن وزنه های سنگین ، بی خطر خواهد بود.  دقت داشته باشید که این دستورالعمل های کلی است و برای نتیجه بهتر و فردی حتما از پزشک خود مشاوره بگیرید.

تاریخ انتشار : 1402-02-10
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو