تهران پارس، خیابان توحید، روبروی پارک پلیس
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
سردرد بعد از کاشت مو

درد بعد از کاشت مو چقدر است ؟

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

برخلاف تصور عموم مردم که کاشت مو را فرایندی دردناک می‌دانند، متقاضی در حین استخراج و پیوند مو هیچ دردی احساس نمی‌کند. دلیل اصلی آن، استفاده از دارو‌های بی‌حسی موضعی در ناحیه دهنده و گیرنده مو است. بی‌حسی سر به شما کمک می‌کند که در تمام مدت جراحی دردی احساس نکنید. تنها دردی که در این مرحله احساس می کنید درد ناشی از تزریق داروی بی‌حسی است. پس از آن، احساس گزگز در ناحیه تزریق کاملاً طبیعی خواهد بود.

در برخی موارد، جراح بر اساس نیاز متقاضی از تزریق دارو‌های مسکن یا آرام‌بخش هنگام جراحی استفاده می‌کند. پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد؛ هنگام پیوند مو کاملاً آرام هستید و هیچ دردی احساس نمی‌کنید.

دلیل سردرد بعد از کاشت مو

در تکنیک‌های نوین کاشت مو به دلیل استفاده از ابزار‌های ظریف در استخراج و پیوند گرافت‌ها، درد‌های بعد از عمل کاهش چشمگیری داشته است. برش‌های ایجادشده برای جداسازی فولیکول‌های پیوندی و استرس عمل دو دلیل اصلی احساس درد بعد از پیوند مو هستند. سردرد‌ها موقتی بوده و به‌مرور برطرف می‌شوند.

فشار استرس و کشش اعمال‌شده در مرحله استخراج مو‌های پیوندی در افزایش یا کاهش درد‌های بعد از عمل نقش مهمی دارد. حساسیت به داروی بی‌حسی یا دارو‌های تجویزی، تغییر سیستم خواب، مشکلات عصبی ناشی از عدم مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین و اضطراب قبل از عمل نیز سایر عوامل موثر در احساس درد بعد از پیوند مو هستند.

شدت درد بعد از کاشت مو چقدر است؟

طبیعی است که روش استخراج و کاشت گرافت‌ها تأثیر فراوانی در تعیین شدت درد بعد از عمل دارد. در کاشت مو به روش FUE استخراج فولیکول‌ها بدون نیاز به برش نواری در پشت سر انجام می‌شود. علی‌رغم اینکه زمان لازم برای خروج تار‌های مو طولانی‌تر است، اما درد کمتری احساس خواهید کرد. در این روش، مو‌های پیوندی به کمک دستگاه‌های خاص و دانه دانه از بانک مو استخراج شده و در محل پیوند کاشته می‌شوند.

در کاشت مو به روش FUT استخراج گرأفت‌ها به ایجاد برش نواری در پشت سر وابسته است. افرادی که به طاسی گسترده دچار هستند، بهترین کاندید برای این تکنیک محسوب می‌شوند. مرحله استخراج و آماده‌سازی گرافت‌ها در این تکنیک طی دو مرحله انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است این جراحی در مدت دو روز انجام شود. شدت درد این تکنیک کمی بیشتر از تکنیک‌های نوین بوده و به ایجاد برش و بخیه در بانک مو نیاز دارد. فراموش نکنید که دوره نقاهت آن نیز در مقایسه با روش قبل طولانی‌تر خواهد بود.

تفاوت کاشت موی FUT با FUE

درد بعد از کاشت مو تا چه زمانی ادامه دارد؟

دوران بهبودی بعد از جراحی کاشت مو دردناک نیست. البته رعایت مراقبت های بعد از عمل مهم‌ترین عامل در کنترل و مدیریت درد محسوب می‌شود. توصیه اصلی پزشک این است که دو هفته بعد از عمل را به استراحت مطلق اختصاص دهید. در این دوره انجام فعالیت‌های سنگین و افزایش‌دهنده میزان تعریق ممنوع است. شدت درد در این دوره به تکنیک عمل بستگی دارد. پس نمی‌توان زمان دقیقی برای تسکین درد‌ها تعیین کرد. مصرف به‌موقع آنتی بیوتیک و دارو‌های تجویزی در پیشگیری از بروز عفونت، کاهش تورم و درد‌های عمل اهمیت فراوانی دارد.

طول دوره بهبودی و میزان درد در افراد مختلف به عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها وابسته است. بنابراین، دردی که افراد مختلف بعد از عمل تجربه می‌کنند با یکدیگر فرق دارد. در حالت کلی، احساس درد تا یک هفته بعد از عمل کاملا طبیعی است. اما یک قانون کلی وجود دارد که توجه به آن در مدیریت درد‌ها اهمیت بیشتری خواهد داشت. رابطه‌ای مستقیم بین تعداد گرافت‌های پیوندی و شدت درد بعد از عمل وجود دارد. هر چه تعداد گرأفت‌های استخراج‌شده بیشتر باشد، شدت درد‌ بیشتر خواهد بود. در مواردی که با گذشت دو هفته بعد از عمل از سردرد رنج می‌برید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

درمان سردرد‌های بعد از کاشت مو

روش‌های مختلفی برای درمان سردرد و سرگیجه‌های بعد از کاشت مو وجود دارد. در گام اول، رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی و مصرف دارو‌های مسکن بهترین روش برای مدیریت درد خواهد بود. توصیه ما این است که تا سه روز بعد از عمل به مصرف دارو‌های مسکن ادامه دهید. البته، مصرف خودسرانه و بدون نسخه دارو‌های آرام‌بخش در این دوره ممنوع است. زیرا احتمال بروز واکنش‌های منفی بعد از مصرف این دارو‌ها وجود دارد که می‌تواند بر نتیجه نهایی جراحی تاثیر مخرب داشته باشد.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم راه دیگری برای مدیریت درد بعد از جراحی است. باید مصرف مواد یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین را به حداقل برسانید. زیرا مصرف این ماده نقش مهمی در تشدید درد‌های بعد از پیوند مو دارد. انتخاب بالش و نحوه خوابیدن بعد از کاشت نیز در کاهش درد‌ها موثر است. بالش شما باید بسیار نرم باشد و از اعمال فشار زیاد به ناحیه پیوند جلوگیری کند. بهترین حالت برای خواب نیز حالت نیمه نشسته است. زاویه بدن باید حدود ۴۵ درجه باشد. تنها در این صورت فشار واردشده به عروق و سیستم لنفاوی کاهش می‌یابد و از تورم پیشانی جلوگیری می‌شود. توصیه می‌کنیم برای خواب از دو بالش نرم (یکی برای زیر سر و دیگری برای زیر گردن) استفاده کنید.

تمرینات تنفسی نیز عامل مهم دیگری برای مدیریت درد‌های بعد از جراحی هستند. بدن برای افزایش سرعت بهبود زخم‌ها به اکسیژن و مواد مغذی وابسته است. تنفس عمیق بهترین راه برای تامین اکسیژن مورد نیاز برای سر بوده و نقش مهمی در کاهش درد‌ ایفا می‌کند. در این دوره از تماس مستقیم با نور خورشید خودداری کنید. برای تسکین درد‌ها به سراغ دستکاری سر نروید. این حالت آسیب جدی به فولیکول‌های مو وارد کرده و ریشه ضعیف آن‌ها را از بین می‌برد.

توصیه نهایی

شستشوی بیش از حد عامل دیگری است که در افزایش دوره نقاهت و تشدید درد‌های بعد از عمل نقش دارد. شستشوی بی‌رویه باعث از بین رفتن چربی مطلوب سر و خشکی این ناحیه می‌شود. در این حالت درد بیشتری احساس می‌کنید. بهتر است حمام را تا سه روز بعد از عمل به تعویق بیندازید. پس از آن نیز استفاده از سرم شستشوی آب نمکی بهترین ابزار برای شستشوی مو‌ها است. بعد از اتمام ماه اول نیز باید از شامپو‌های ملایم دارای ۵. ۵ Ph=برای مو‌های خود استفاده کنید.

در انتها، انتخاب کلینیک محل عمل و تکنیک جراحی نیز در کاهش درد‌ تاثیر مستقیم دارد. توصیه می‌کنیم این مرحله را با دقت انجام دهید. استفاده از ابزار‌های نوین و کاملا استریل در کنار انتخاب بهترین روش کاشت مو روشی مطمئن برای کاهش سردرد‌های بعد از کاشت مو خواهد بود.

تاریخ انتشار : 1402-03-15
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو