توصیه های کاشت مو

شکاف و ترک سر بعد از کاشت مو | علت و نحوه درمان

پس از کاشت مو ممکن است که برخی از زیباجویان با مشکلات و عوارض جزئی مواجه شوند. یکی از اصلی‌ترین این مشکلات را می‌توان ترک و شیار پس از کاشت مو عنوان کرد. ایجاد ترک روی ناحیه موی کاشته‌شده می‌تواند در اندازه‌های مختلف بوده و در هر یک از زیباجویان متفاوت از دیگری باشد. در این مطلب تصمیم داریم که بررسی کنیم به چه علتی این اتفاق رخ می‌دهد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

علت ایجاد ترک و شیار

ترک‌ها و شیارهایی که از آنها صحبت می‌کنیم در اصل کانال‌های کوچکی به شمار می‌روند که هیچ فولیکول مویی روی آن‌ها وجود ندارند و در واقع فولیکول‌ها به سمت لبه ترک حرکت می‌کنند. دلایل متفاوتی سبب ایجاد ترک روی پوست پس از کاشت مو می‌شوند. از اصلی‌ترین این دلایل می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

  • خشکی پوست سر : خشک ‌بودن پوست سر یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد شیار و ترک پس از کاشت مو است. افرادی که از نظر ژنتیکی پوست خشکی دارند، بیشتر با این عارضه مواجه می‌شوند و احتمال بروز این مشکل پس از کاشت مو برای آنها بیشتر است.
  • اثر داروهای بیهوشی : داروهای بیهوشی که در روند کاشت مو استفاده می‌شوند، عوارضی به همراه دارند که یکی از آنها خشکی پوست سر است. در نتیجه این عامل می‌تواند منجر به ایجاد ترک‌هایی روی سر شود.

روش‌های پیشگیری و درمان

شما می‌توانید با به‌کارگیری برخی از روش‌ها و راهکارها به راحتی از ایجاد ترک و شیار روی پوست پس از کاشت مو جلوگیری کنید. از اصلی‌ترین این راهکارها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد.

دوری از مصرف الکل

یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که باید پیش از کاشت مو رعایت کنید، عدم مصرف الکل و دخانیات است، چرا که این مواد باعث می‌شوند خون رقیق شود و احتمال ابتلا به ترک و شیار پس از کاشت مو افزایش یابد. همچنین مصرف داروهایی چون آسپرین، ژلوفن و نوافن و داروهای فشارخون نیز به علت رقیق کردن خون تأثیری مشابه خواهند داشت. بر همین اساس بهتر است که داروهای مصرفی خود را با پزشک در میان بگذارید و تا دو هفته پس از جراحی نیز الکل مصرف نکنید.

برخورداری از رژیم غذایی سالم

هرچه که ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن در حین و پس از کاشت مو به‌خوبی تأمین شود، به همان اندازه نیز روند بهبودی سریع‌تر پیش می‌رود و عارضه‌هایی چون ایجاد ترک در سر کاهش خواهد یافت. از رژیم غذایی سالم استفاده کنید و مصرف میوه و سبزی‌ها را پس از جراحی فراموش نکنید تا  رطوبت موردنیاز پوست سر را فراهم کرده باشید.

ویتامین E به همراه مکمل روی یکی از گزینه‌های بسیاری عالی برای مرطوب نگه‌داشتن پوست سر و بهبود گردش خون در آن به شمار می‌روند. برای بهبود رژیم غذایی خود می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید:

  • مصرف غذاهای دریایی از جمله ماهی‌ها : غذاهای دریایی یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای پوست و مو به شمار می‌روند که سبب حفظ رطوبت و شادابی پوست سر نیز می‌شوند. بنابراین بهتر است پس از جراحی غذاهای دریایی چون میگو، ساردین، ماهی‌های تن و ماهی آزاد را در رژیم غذایی خود بگنجانید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که از مصرف ماهی‌های دارای جیوه بالا همچون شیرماهی، سوشی و ماهی‌های خالدار خودداری کنید؛ چرا که جیوه موجود در آن‌ها در بدن حرکت کرده و منجر به ریزش مو می‌شود.
  • مصرف غذاهای غنی از پروتئین : با توجه ‌به اینکه مو خود از کراتین ساخته شده و نوعی پروتئین به شمار می‌رود، لازم است که برای داشتن موهای سالم و تسریع روند درمان پس از کاشت، از پروتئین در رژیم غذایی خود استفاده کنید. شما می‌توانید از انواع گوشت و سبزیجاتی همچون قارچ، لوبیا، توفو و عدس استفاده کنید.
  • کاهش استفاده از شکر و مواد قندی : جالب است بدانید که مواد قندی می‌توانند منجر به تحریک بدن شده و سبب ترشح آندروژن شوند‌ که همین امر باعث می‌شود با پوسته‌پوسته شدن پوست، خارش سر و آسیب‌دیدگی فولیکول‌های مو مواجه باشیم. بنابراین اگر می‌خواهید پس از کاشت مو به نتیجه قابل‌قبولی دست یابید، بهتر است که مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش دهید.
  • مصرف مکمل‌های ویتامین : ویتامین‌ها از جمله موادی هستند که هم می‌توانند نقش تقویتی و هم نقش تخریبی در کاشت مو و عوارض پس از آن داشته باشند. بر همین اساس اگر تصمیم دارید که قرص‌های مکمل ویتامین مصرف کنید، بهتر است ابتدا این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

شیار شیار شدن سر بعد از کاشت مو

خودداری از خاراندن و مالش سر

طی روند بهبود موی سر پس از کاشت مو بهترین کار این است که به‌هیچ‌وجه با پوست سر کاری نداشته باشید. از دست‌زدن و خاراندن آن خودداری کنید. به ‌این ‌ترتیب فولیکول‌های مو آسیب ‌نمی‌بینند و دچار ترک و خونریزی نخواهند شد.

توجه به حفظ تعادل چربی پوست سر

هرچه بهداشت فردی خود را پس از کاشت مو به نحو بهتری رعایت کنید، به همان اندازه از آسیب‌های فیزیکی واردشده به پوست خود جلوگیری خواهید کرد. جذب گردوغبار و آلودگی‌ها از جمله عواملی هستند که شیارهای روی سر را پس از کاشت مو تشدید می‌کنند.

نوشیدن آب فراوان

به‌هیچ‌ وجه نباید بدن خود را کم آب نگه دارید. هیدراته نگه‌داشتن بدن نقش اساسی در بهبود پوست سر پس از کاشت مو دارد. به‌خصوص افرادی که مبتلا به دیابت، کم‌کاری تیروئید و سایر بیماری‌ها هستند، از شانس بیشتری برای ابتلا به این عارضه پس از کاشت مو برخوردارند. بر همین اساس بهتر است که بدن خود را بیشتر از دیگر متقاضیان هیدراته نگه دارند.

مراقبت های مهم بعد از کاشت مو

از دیگر راهکارهایی که با عمل به آن‌ها می‌توانید از ایجاد شیار و ترک روی پوست سر جلوگیری کنید، عبارتند از:

  • در روزهای ابتدایی کاشت و پیش از فرا رسیدن روز شستشو، به‌خوبی موهای خود را در برابر آب باران و نور خورشید حفظ کنید.
  • پس از شستشوی موها دقت کنید که هیچ شامپویی روی سرتان باقی نماند.
  • پس از جراحی به طور مرتب از تمام داروها استفاده کنید و نظم آنها را به هم نریزید.
  • در صورت عمیق و گسترده شدن ترک‌ها و شیارها پس از کاشت مو به‌سرعت این موضوع را با متخصص مربوطه در میان بگذارید.

چه زمانی پس از کاشت مو، ترک ایجاد می‌شود؟

معمولاً روز سوم پس از کاشت مو با نشانه‌های ترک و شیار در پوست مواجه می‌شویم که با گذشت چند روز پس از عمل شدیدتر نیز می‌شوند. در نتیجه چنین می‌توان گفت که ترک‌ها در هفته اول کاشت ایجاد شده و در اغلب زیباجویان مشاهده می‌شود که با تکنیک‌هایی قابل‌درمان است. بر همین اساس جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

ترک‌ها و شیارها چه زمانی پس از کاشت مو رفع می‌شوند؟

این عارضه نیز از آن دسته مشکلاتی است که طی روند طبیعی بهبود پوست سر از بین می‌رود. درنتیجه لازم است طی دوره درمان به طور کامل توصیه‌های پزشکان و کارشناسان را رعایت کنید. درصورتی‌که مطابق نظر پزشک عمل کرده و شستشوی روزانه خود را داشته باشید، ترک‌ها در عرض دو هفته بهبود می‌یابند و دیگر قابل‌مشاهده نخواهند بود.

طی درمان و با ادامه شستشوی موها، پوسته‌ها نرم شده و از روی پوست پاک خواهد شد. زمانی که این پوسته‌ها از بین بروند، از نظر ظاهر نیز حالت طبیعی روی پوست سر خواهیم داشت. با این‌ حال درصورتی‌که پس از دو هفته بعد از عمل همچنان شاهد ترک و شیار پوست سرخود بودید، بهتر است که با متخصص کاشت موی خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *