تهران، صادقیه
۰۲۱-۲۲۰۰۳۲۳۳
خارش سر بعد از کاشت مو

علت و نحوه درمان خارش سر بعد از کاشت مو

نویسنده: ایران بیوتی دسته بندی : توصیه های کاشت مو

کاشت مو روشی ایده‌آل برای افزایش تراکم و اصلاح فرم مو‌ها است. این تکنیک بسیار ساده و ایمن است. اما فرد در دوره نقاهت با برخی چالش‌ها مواجه خواهد شد. خارش سر یکی از عوارض طبیعی بعد از پیوند مو بوده و تمام افراد این حالت را تجربه می‌کنند. ممکن است شدت خارش در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.

آشنایی با دلایل خارش مو بعد از پیوند مهم‌ترین مرحله در درمان و کنترل این عارضه است. لذا در این مطلب دلایل ایجاد خارش و سپس نحوه درمان آن را بررسی کرده ایم.

ترمیم مو‌ها بعد از پیوند

افرادی که کاندید مناسب کاشت مو هستند، باید با مراحل این فرایند آشنا باشند. در گام اول، افرادی که به دلیل ریزش مو حجم زیادی از موی خود را از دست داده‌اند بهترین کاندید برای پیوند مو خواهند بود. اما مرحله کاشت تنها زمانی موفقیت‌آمیز است که علت اصلی ریزش مو مشخص شده و درمان لازم انجام شود. در این جراحی زیبایی، برخورداری از بانک موی قوی برای استخراج فولیکول‌های پیوندی ضروری است. انتخاب بانک مو و تعداد گرأفت‌های پیوندی بر اساس تشخیص پزشک و پس از معاینه وضعیت متقاضی انجام خواهد شد. برای استخراج مو‌ها از دو روش FUT و FUE استفاده می‌شود.

در کاشت مو به روش FUE، پزشک با استفاده از دستگاه پانچ گرافت‌های پیوندی را از‌ بانک مو استخرج کرده و در محل پیوند می‌کارد. پس، زمانی برای آماده‌سازی فولیکول‌های پیوندی هدر نمی‌رود. نیاز به ایجاد برش و بخیه در بانک مو وجود ندارد، اما استخراج و کاشت موها نسبتا طولانی است.

در روش FUT، جراح برای استخراج فولیکول‌های پیوندی در بانک مو برشی نواری به عرض ۱ تا ۲ میلی‌متر و طول دلخواه ایجاد می‌کند. گرافت‌ها از این ناحیه برداشته شده و پس از آماده‌سازی به ناحیه موردنظر پیوند‌زده می‌شوند. ممکن است مرحله استخراج و پیوند مو‌ها طی دو روز ایجاد شود. در این تکنیک، جای زخم و بخیه در بانک مو ایجاد خواهد شد.

خونریزی در مرحله برداشت فولیکول‌های پیوندی کاملا طبیعی بوده و با حمله پلاکت‌ها به بانک مو و ایجاد لخته خون متوقف می‌شود. سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی از ورود باکتری یا عوامل بیماری‌زا به این ناحیه جلوگیری می‌کند. گشادی رگ‌های خونی، افزایش خونرسانی به بانک مو و احساس کشیدگی سر در چنین مواردی کاملاً طبیعی است. ترمیم پوست و تولید کلاژن توسط پلاکت‌ها و گلبول‌های قرمز باعث ایجاد بافت جدیدی در بانک مو و ناحیه پیوند می‌شد. در این زمان فرد احساس خارش خفیف، متوسط یا شدیدی را تجربه می‌کند. دلمه‌ها و پوسته‌های سر در این مرحله می‌ریزند.

سه روز بعد از کاشت مو

دلایل اصلی خارش سر بعد از کاشت مو

خارش سر واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن و نشانه‌ای برای بهبودی زخم‌ها است. آزادسازی ماده هیستامین در سر به فعال‌سازی اعصاب این ناحیه و انتقال پیام‌های عصبی به نخاع کمک می‌کند. به همین دلیل، اغلب متخصصین آزادسازی هیستامین را یکی از دلایل اصلی خارش سر می‌دانند. البته این عارضه دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از:

پوسته پوسته شدن سر : دو تا سه روز بعد از جراحی، با عارضه پوسته پوسته شدن سر مواجه می‌شوید. ایجاد لایه جدید و محافظ به دلیل عملکرد سیستم ایمنی در سر دلیل اصلی ایجاد پوسته‌ها است. خارش سر بعد از تشکیل پوسته‌ها کاملا طبیعی بوده و برای کاهش درد و خارش نباید سر خود را بخارانید. زیرا احتمال باز شدن زخم‌ها و عفونت افزایش می‌یابد.

رشد مو‌ها: رشد فولیکول‌های پیوندی یکی دیگر از دلایل عمده خارش سر بعد از پیوند مو محسوب می‌شود. یک تا دو ماه بعد از کاشت مو تمام فولیکول‌های پیوندی می‌ریزند و شاهد رویش مجدد آن‌ها خواهید بود. در این مرحله ممکن است خارش نسبتا شدیدی در سر احساس کنید.

واکنش آلرژیک : در بسیاری از موارد، افرادی که بعد از پیوند مو از شامپو‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب استفاده نمی‌کنند، با خارش بیشتری مواجه خواهند شد.

کنترل و کاهش خارش سر بعد از کاشت مو

استحکام فولیکول‌های پیوندی نسبتاً کم بوده و اعمال هر فشاری در ناحیه پیوند، آسیب جدی به آن‌ها وارد می‌کند. در زمان خارش سر از فشار به این ناحیه یا خاراندن آن خودداری کنید. از آنجا که خارش سر فرد را کلافه و نگران خواهد کرد، متخصصین زیبایی روش‌های مختلفی برای درمان یا کاهش این عارضه پیشنهاد می‌کنند که عبارت است از:

شستن مو‌ها طبق دستور پزشک

مهم‌ترین دستورالعمل مراقبتی بعد از پیوند مو استفاده از روش و  سرم و شامپوی مناسب برای شستن سر است. استفاده از سرم شستشوی آب نمکی بهترین گزینه برای شستن مو‌ها در روزهای ابتدایی بعد از پیوند مو محسوب می‌شود. این تکنیک سرعت بهبودی را افزایش داده و روند درمان را کنترل می‌کند. افرادی که نمی‌توانند بدون فشار سر خود را بشویند باید از پرستار یا یکی از اعضای خانواده کمک بگیرند. فراموش نکنید که زمان‌بندی مناسب برای شستن مو‌ها باید توسط پزشک مشخص شود.

مصرف به‌موقع دارو‌های آنتی بیوتیک

مصرف به‌موقع آنتی‌بیوتیک و داروهای بعد از کاشت مو نقش مهمی در کاهش یا کنترل خارش سر بعد از پیوند مو دارد. این روش علاوه بر کاهش احتمال بروز عفونت در بانک مو یا ناحیه پیوند به کاهش دوره نقاهت و خارش سر نیز کمک می‌کند. طی کردن دوره درمان و استفاده از تمام دارو‌های تجویزی مهم‌ترین مرحله در کاهش بروز عوارض جانبی بعد از کاشت مو است.

استفاده از دارو‌ها یا شامپو‌های ضد خارش

پزشک در آخرین مرحله برای افرادی که با خارش شدید سر بعد از پیوند مو درگیر هستند مصرف دارو‌های ضد خارش را تجویز می‌کند. این دارو‌ها به صورت قرص و محلول در دسترس هستند. اگر خارش سر شما بیش از دو هفته طول بکشد، پزشک با معاینه سر اجازه استفاده از چنین دارو‌هایی را صادر خواهد کرد.

مصرف خودسرانه این دارو‌های ممنوع است. زیرا احتمال بروز عفونت، اختلال در روند رشد فولیکول‌های پیوندی و آسیب به سر را افزایش می‌دهد. شستشوی منظم سر با شامپو‌های ضدخارش از طریق جداسازی پوسته‌ها و موطوب‌سازی سر نقش مهمی در کاهش خارش این ناحیه بازی می‌کند. شامپو‌های دارای ph  ۵. ۵ بهترین انتخاب در این مرحله هستند.

استفاده از محلول‌های استروئیدی پوست

استروئید‌ها یکی دیگر از مواد موثر در کاهش التهاب و خارش پوست سر هستند. این مواد به دلیل نقش ضدحساسیت و تسکین‌دهنده خود در درمان التهاب‌های پوستی در نواحی مختلف بدن به‌ویژه سر اهمیت دارند. کاهش التهاب، تورم، قرمزی و پوسته‌های سر مزیت اصلی مصرف این محلول‌ها بوده که نتیجه آن کاهش خارش سر است. این محلول‌ها هیچ عارضه جانبی جدی ندارند و برای استعمال خارجی مناسب هستند. فراموش نکنید که تماس مستقیم چشم با محلول‌های استروئیدی ممنوع است.

پرهیز از دستکاری سر

خاراندن واکنش طبیعی اغلب افراد در مواجهه با پدیده خارش سر یا سایر نواحی بدن است. اما چنین عملی بعد از پیوند مو احتمال عفونت و بروز عوارض جانبی بعد از جراحی را بیشتر می‌کند. در برخی موارد، کنده شدن ریشه فولیکول‌های پیوندی در اثر خارش آسیب جدی به بافت سر وارد خواهد کرد. تا دو هفته بعد از عمل و هنگام رویش مجدد مو‌های پیوندی از خاراندن سر خودداری کنید. استفاده از بالش نرم برای خواب به دلیل کاهش فشار واردشده به سر در کنترل خارش و جلوگیری از آسیب به تار‌های پیوندی مهم است.

تاریخ انتشار : 1402-02-12
مطالب پیشنهادی

لیستی از مطالب که شاید شما بپسندید

دیدگاه ها
نام و نام خانوداگی
متن پیام
جستجو